2011 års utställning

KJELLsortering i en maritim samling

Ur Kjell Hanssons samlingar

Ståtliga skeppsmodeller, porslin från namnkunniga fartyg, sjömansarbete, målningar, färjemodeller, lustiga souvenirer, tusentals bilder och vykort – vi talar om Kjell Hanssons omtalade privata sjöfartsmuseum. Till årets utställning har Kjell sammanställt en spännande blandning från olika områden i sin samling.

Hur började det? Det är väl en fråga som de flesta samlare får, speciellt när samlandet når de nivåer som Kjells har gjort. Hans intresse för allt som på något sätt berör fartyg, sjömän och världen runt dem har vuxit genom åren. Små banala ting samsas med fantastiska modellbyggen, många är Kjells egna verk, och tusentals föremål som på något sätt kan knytas till det maritima intresset.

”Turarummet” är välkänt både av dem som besökt Kjells museum och av dem som bara hört talas om det eller varit på visningar på Råå museum, dit en del föremål lånats ut i samband med utställningar. Kjell har ett nästan femtioårigt förflutet som anställd på LB – dagens SFL – och hans lojalitet och intresse för det företagets verksamhet går inte att ta miste på.  För några år sedan beslöt SFL att deponera sina varvsmodeller och andra föremål knutna till färjetrafiken i Kjells museum och själv har han genom åren samlat mycket material kring verksamheten. Detta är verkligen Helsingborgiania!

Kjell har genom åren lagt ner otroligt mycket arbete på att samla dokumentation kring ”skepp och sjömän”. Hans samling av kort, såväl fotografier som vykort, videofilmer och skriftlig dokumentation är imponerande. Kjell vet värdet av att ge föremålen en plats i sjöfartshistorien. Där skiljer sig Kjell från samlare som endast har föremålen i fokus.