2004 års utställningar

TitanicDen osänkbara RMS Titanic
Utställningen visar passagerarlistor, planscher och tidningsurklipp tillsammans med föremål i original och kopior.
När Titanic lämnade Southampton den 10 april 1912 för sin jungfruresa över Atlanten hade en hel värld lärt känna henne som osänkbar.
Några dagar senare låg Titanic på Nordatlantens botten. Det otänkbara hade inträffat.
Trots att över 90 år gått fascineras man fortfarande av Titanics öde. Sedan återfinnandet 1985 har flera expeditioner varit nere och bärgat föremål som sedan ställts ut världen över. Minnet av Titanic lever och kommer att göra det under lång tid framöver.
Utställare: Joachim Svensson

Fruntimmersaffärer
På Råå har funnits många driftiga kvinnor. Museets kvinnogrupp vill lyfta fram några kvinnor man minns och deras affärer. Med Blå boden med systrarna Sjöström, Lundstens skoaffär, Ruts mjölkaffär och Matildas Café visas hur affärslivet var då och förhoppningsvis ges några nostalgiska upplevelser.

Erik Engqvists keramik
Föremål visas ur både museets och privata samlingar.

Fri av Råå
Fotografisk dokumentation av en fiskares vardag.
Foto: David Qvarnström