2015 års utställning

Båtmodeller

Medlemmar i Malmö Modell Båt Klubb visar sina välgjorda modeller på museet. Du kan läsa om modelbåtklubben på deras hemsida www.mmbk.se

F 1

S 2

Sill – ett gemensamt kulturarv

En skärmutställning som handlar om sill- och strömmingsfiske i de länder som binds samman av våra nordliga hav.

Sill och strömming är fisk som varit basmat i Nordeuropa under mycket lång tid. Hur fisket gått till, hur handeln sett ut och hur man arbetat med sillen och strömmingen är olika teman som visas i utställningen.

Sill

Fotografistskan Nanna Nilsson

Redan som 21-åring öppnade Nanna Nilsson sin första fotograferingsateljé i trädgården ute i Hästhagen.

Inför en växande marknad på Råå lät hon här år 1900 uppföra ett eget hus, dagens Rååvägen 39, med ateljé i översta våningen, dit hon för gott flyttade 1904.
På den tiden skulle alla rååbor ”fokrafera” sig, ibland en gång om året. Ett lämmeltåg av rååbor och folk från nejden drog under årtionden till ”fotografistskan” och hennes ateljé tills Nanna den 4 mars 1932 lämnade det jordiska.

Nanna 1

100 år inom svensk sjöfart

En utställning i samarbete med Seko sjöfolk. Utställningstid: 23 maj – 24 juni.

Flytande likkistor. Sotiga eldare och väderbitna matroser. Frihet och längtan. Krigshjältar. Förlisning och olyckor. Äventyr och slit. Få yrkesgrupper har en lika dramatisk och mytomspunnen historia. Sjöfolket upplevde världens fasor och paradis långt för globaliseringen.
I denna utställning berättas om de kvinnor och män som var med och skapade sjöfolkets historia från 1914 till 2014.

Seco 3