2017 års utställning

Utställningen gjordes med stöd av kulturnämnden i Helsingborgs stad.

Textilkonstnären Maja Sjöström

Maja Sjöströms (1868–1961) betydelse för svensk textilkonst under 1900-talets första decennier kan knappast överskattas. Om hennes namn överhuvudtaget är ihågkommet idag är det för hennes insats vid tillkomsten av Stockholms Stadshus då hon ansvarade för husets hela textila utsmyckning, alltifrån arbetsrummens tageltyger till Salen Tre Kronors enorma sidengobelänger. Under sju år (1916–1923) hade hon ett nära samarbete med Stadshusets arkitekt Ragnar Östberg.

När Stadshuset stod färdigt 1923 flyttade Maja Sjöström till Rom där hon levde de sista 37 åren av sitt liv, under Andra Världskriget i stor misär i sin bombskadade ateljé då hon både svalt och frös. I Rom fortsatte hon delvis sin textila verksamhet men hennes betydelse för svensk textilkonst glömdes alltmer bort i hemlandet.

Men långt innan Maja Sjöström anlitades av Ragnar Östberg var hon en känd och uppburen konstnärinna. Omedelbart efter utbildning vid Högre Konstindustriella Skolan anställdes hon av Föreningen Handarbetets Vänner. Hon blev mycket snart deras ledande mönsterriterska. Tidningarna var fulla av lovord över hennes konstnärskap. Inredning till greve Hallwyls palats på 1890-talet, mattor, bonader och möbeltyger till professor Gösta Mittag-Lefflers hem i Djursholm 1904, mässhakar till Sofiakyrkan i Stockholm 1906 och antependium till Stockholms Storkyrka 1907 blev oerhört positivt mottagna. När hennes bonad ’Höst’ efter Baltiska Utställningen 1914 inköptes av Nationalmuseum blev hon den första av Handarbetets Vänners egna medlemmar, som blev representerad i Svenska Statens samlingar. Världsutställningen i Paris 1900 blev hennes internationella genombrott, och hennes för tiden moderna textila konstverk köptes av flera museer i Europa.

Vad har Maja för anknytning till Råå? Varför gör just vårt museum en utställning om henne?

Några hundra meter från museet ligger det hus som knyter Majas namn till Råå. Efter ’Italienska Utställningen’ på Liljevalchs Konsthall i Stockholm 1920, där Maja var medlem av organisationskommittén, fick hon idén att starta ett företag för import och försäljning av italienskt konsthantverk. Företaget ’Blå Boden’ fick sin hemvist på Råå på vår barndoms sköna strand, som Maja och hennes systrar ofta brukade säga. Deras barndomshem Södregård, dagens Södergård, ligger i Bårslöv en knapp mil från Råå. ’Blå Boden’ som sköttes av Maja från Italien och av hennes tre systrar Alma, Sofia och Mathilda på plats i Råå, existerade mellan 1921 och 1939. ’Det var under alla år mitt hjärtas käraste barn’ skrev Maja en gång i ett rörande brev till vännen Carl Milles när verksamheten lades ner. ’Blå Boden’ får en egen monter på utställningen.

Verk komponerade av Maja har vi fått låna från Stockholms Stadshus, Nordiska Museet, Sofia församling i Stockholm,  Maria församling i Helsingborg och privatpersoner. Sidenväveriet Bevilacqua i Venedig, där Majas ursprungliga mönster till Stockholms Stadshus en gång vävdes under Majas överinseende, har t.o.m. för vår räkning låtit väva upp moderna tyger baserade på Majas originalmönster. Tack vare Bevilacqua lever Majas mönster vidare i modernt utförande.