Kurt Björklund
Kurt Björklund (1921-2006) föddes i Norra Vram i Skåne. Samma år flyttade familjen till Helsingborg. Dagen efter sin konfirmation mönstrade han på Transmarins Torsa som jungman. Under andra världskrigets första år arbetade han i norska handelsflottan och deltog i de så kallade Murmanskkonvojerna. Hösten 1942 torpederades den båt, som han då arbetade på, av tyska flygplan. Torpederingen skedde utanför Englands kust.
Kurt antogs samma år som frivillig i engelska armén och deltog 1944 i Operation Overlord d.v.s. invasionen i Normandie. Han var kvar i engelska armén några år efter krigets slut men återvände i slutet av 1940-talet till Sverige och bosatte sig i Helsingborg. 1961 började han arbeta som rorgängare på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Ett arbete som han hade i 18 år.
Efter långa förberedelser kunde han i juni 1980 ge sig ut på sin första ensamvärldsomsegling med Golden Lady.
1:a världsomseglingen juni 1980 – juni 1983
Råå-Falmouth-Kanarieöarna-Västindien-Panama-Marquesaöarna-Tahiti-Tonga-Fiji-Nya Zeeland-Australien-Stora Barriärrevet-Indiska Oceanen-Julön-Cocos Islands-Durban-Godahoppsudden-Kapstaden-St. Helena-Ascension-Barbados-Bermuda-Azorerna-Falmouth-Råå.
2:a världsomseglingen juli 1984 – juni 1985
Råå-Falmouth-Kapstaden-Hobart-Falklandsöarna-Falmouth-Råå.
Passerade under resan de fem kapen: Godahoppsudden, Sydafrika / Cape Leeuwin, Australien / South East Cape, Tasmanien / South West Cape, Nya Zeeland Sydön / Kap Horn, Sydamerika.
3:e världsomseglingen juli 1988 – juni 1991
Råå-Falmouth-Kanarieörna-Barbados-St. Martin-Martinique-Panama-Pärlöarna-Galápagosöarna-Franska Polynesien-Aitutaki-Tongaöarna-Fiji-Australien-Stora Barriärrevet-Mauritius-Sydafrika-Godahoppsudden-Brasilien-Azorerna-Falmouth-Råå.
Golden Lady – Hallberg Rassy 31 Monsun
Längd 9,32 m, bredd 2,98 m, djupgående 1,42 m.