B & W Alpha Diesel Motor typ 343 nr 5866
Tillverkningsår | 1946 | Antal cylindrar | 3 |
Arbetssätt | 2-takt | Cylinderdiameter | 200 mm |
Slaglängd | 340 mm | Effekt | 150/165 hk |
Varvtal | 170/450 rpm | Kompressionstryck | 35 bar |
Tändtryck | 60 bar | Spollufttryck | 0,13 bar |
Bränsleförbrukning | 173 g/hkh |
Denna typ av motor, som fanns i många fiskebåtar, skutor och andra kustfartyg under 1940-1970-talen, var populär i Bröderna Linds kundkrets. Alpha-motorn, som hade ett rykte om sig att vara bra och driftsäker, tillverkades i Fredrikshavn i Danmark men det fanns flera svenska tillverkare av liknande motorer bl.a. Atlas och Nohab.
Motortypen är en av efterträdarna till den välkända tändkulemotorn. Den har stora likheter med tändkulemotorn. Den är enkel och robust men kompressions- och tändtrycket har ökats så att motorn tänder utan uppvärmning med t.ex. blåslampa eller startpatron. Detta förenklade handhavandet mycket och innebar också mindre dimensioner och lägre vikt.
Motorn har en separat spolluftpump, vilket medför att tillförseln av förbränningsluft blir effektivare och därmed motorns verkningsgrad högre än för tändkulemotorn där undersidan av kolven pumpar förbränningsluften.
Bränslepumpen är av modernare typ där slaglängden är konstant och bränslemängden regleras genom att pumpkolven vrids så att låg- och högtrycksida förbinds genom en snedfräsning i pumpkolven.
En kylvattenpump, som drivs av en excenter på vevaxeln, suger upp havsvatten, som pumpas genom cylindrarnas kulmantlar, topplock och ljuddämpare. För att förbättra förbränningen och minska motorslitaget hålls av en regulator kylvattnets temperatur på 50-55 grader C.